Njuter av att var lite ledig efter ett hektiskt halvår. "Säsongsfinal" med budgetfullmäktige före midsommar och därefter Almedalsveckan med många intressanta seminarier. Kryddat med intressanta samtal om en rad samhällsfrågor.....jag säger bara: åk dit om ni är intresserade av samhällsutveckling!
För övrigt är dagens fråga Halmstad City Airport. Vår flygplats som anslagsfinansieras(precis som all annan kommunal nämndsverksamhet) och är en del av den totala infrastrukturen. Kommunens fordran på Skyways konkursbo är en fråga och att/om vi ska ha en flyplats en annan. Beslut är taget av Kommunfullmäktige att driva den under nuvarande förutsättningar fram till 2020. Då ska ett nytt beslut tas. Fram tills dess gäller ägardirektivet som just är att driva en flygplats. Vem som trafikerar är marknadens beslut. Just nu gör Kullaflyg och Nextjet en bra insats att hålla trafiken igång för alla som behöver resa på det här sättet.
Det är lätt att till vardags inte tänka på att de flesta möten sker i vår huvudstad. I Halmstad ligger statlig(försvaret och Länsstyrelsen), regional(fd Landstinget) och vår egen stora organisation med sammantaget rejält antal tjänstemän i funktioner som kräver samverkan med andra. Att sedan hälften av alla start/landningar inte är passagerartrafik av den typen vi tänker på med Kullaflyg utan andra aktörer gör behovet större än vi oftast är medvetna om. Flyplatsen är en del av den totala infrastrukturen.
I Halmstads kommuns koncern drivs några bolag med klart vinstsyfte på en marknad. Det är HEM, HFAB, Stadsnätsbolaget samt Hamnen. Oavsett om vi har anslagsfinansierade bolag eller inte så gäller ägardirektivet för dem och ägarna är du och jag genom Kommunfullmäktige. Halmstads koncern ingår i helheten Halmstads kommun och styrs av fullmäktige. Att finansiera verksamheterna i Halmstad&CO, Näringslivsbolaget samt Flygplatsbolaget är ett sätt som beslutades 2005. Man kan göra på andra sätt som att ha det i förvaltningsform precis som de andra nämnderna vi har under Kommunfullmäktige. Men de ska likväl finansieras och just nu görs det genom koncernekonomin. Men avkastningskraven på HFAB, HEM och de andra hade inte sett annorlunda ut med eller utan de bolagen som går på anslag. De beviljas ett anslag för att göra de tilldelad uppgifterna som Kommunfullmäktige har beslutat ska utföras. Som destinationsutveckling (turism och besöksnäringen), näringslivsfrågor och driva en väl fungerande flygplats.
Krångligt? Maila mig gärna om du har fler frågor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar