onsdag, januari 03, 2007

Det är jätteskönt att fylla 40 !

I morgon fyller jag 40(!) år och det känns riktigt bra! I dagens Hallandsposten kan man läsa om mig och det mesta blev rätt. Att jag är en gammal stalltjej skulle vara "ridskole-unge", vilket betyder att jag är mer eller mindre uppväxt på ridskola. Jag var där all ledig tid och med ett brinnade intresse för dessa fyrbenta kompisarna så fick man en hård och praktisk fostran som vara allt annat än gulligt och "tjejigt". Hästarna förde mig till Halmstad och det är jag glad för - så här snart 20 år senare.

Varför är det skönt att fylla 40? Jo man blir som bekant klokare med åren och förmågan att välja sina strider blir bättre. När jag var 20 så brann jag för allt och livet var mycket jobbigare, allt skulle man engagera sig i och övertyga alla i omgivningen att man alltid hade rätt :-)

Ett visst lugn infinner sig och även en större förmåga att njuta mer av livet vid 40

1 kommentar:

fatima sa...

Det här med ålder är intressant. Varför är många rädda för att bli äldre, medan andra blir mer tillfreds? Kan det ha att göra med den berömda självkänslan? Vi har ju diskuterat det här några gånger nu, och jag tror att det är så: Bra självkänsla = nöjd med åren (de ger ju klokskap, erfarenhet och relationer).
Dålig självkänsla = missnöjd med åren. Osäkerheten speglar sig i allt som har med framtiden att göra. Kanske en bitterhet över att åren inte blev som man ville, heller.