torsdag, april 07, 2011

Företagare och kvinnliga företagare?

Bra rutet av Malin Lernfelt i GP´s Ledare: " Nu är jag inte företagare, men om jag var det skulle jag vilja bli tagen på precis samma allvar som män som driver företag. Och jag skulle definitivt inte vilja att det förutsattes att jag skulle ha större utbyte av att interagera och inspireras av kollegor med snippa än de utan. Om man vill driva myspysigt företag är det troligtvis inte för att man är kvinna utan för att man gillar myspys. Något som även män kan göra." Det nationella (alltså lika vanligt över hela landet) förhållningssättet att kvinnors företagande är något annat än företagande syns på alla möjliga och omöjliga olika sätt. I Halmstad prisbelönar kommunen näringslivet varje år vid en gala. Det har vi gjort sedan 2004 och i 10 kategorier. Det finns en kategori som är Årets Affärskvinna. Vad är det? En kvinna som gör affärer? Det kan man göra även som anställd, goda affärer alltså. Den kategorin innehåller bla en med smidesverkstad(kvalar väl in bland grabb-kategorierna) och en fastighetsmäklare! Knappast branscher som är dominerat av kvinnor och därför fanns de som möjliga i de andra kategorierna, så klart! Men det beror på hur man ser på omvärlden..... återkommer med exakt underlag på antal och vilken jury som utser vem!

Inga kommentarer: