onsdag, april 06, 2011

Kvinnokraft och Kvinnomakt??

Ordval är viktiga och speglar ibland mer än man tänker på vid första anblicken! I dagens Hp skriver Ledaren om Folkpartiet i Halmstad och Halland. Kvinnor med makt, alltså möjligheten att påverka, beskrivs ibland som något annorlunda och det görs sannerligen här...... Det skrivs om Kvinnokraft och Kvinnomakt? Vad är det? Håller vi på med Kvinnopolitik? Är vi Dampolitiker? Nomineringprocessen vaskade fram de här tre kandidaterna efter en lång och professionell process och något hade väl med kompetens att göra? Medlemmarna har gjort det har valet och att som Hp insinuera andras klavertramp som den möjliga vägen till förändring är lite väl magstarkt. Jag var som bekant vald till uppdraget som Kommunråd långt innan själva valrörelsen tog fart och som första namn på kommunlistan. När en vanlig nomineringprocess beskrivs som "intern maktpositionering" och att det skulle ske på bekostnad av det politiska arbetet blir jag duktig provocerad! Arbetsveckorna har sedan 1/11 2009 varit ordentligt tänjda till nästan bristningsgränsen för vad som är görligt. Jag gnäller absolut inte och älskar mitt uppdrag att få vara med och påverka. Min första budget innehöll mjuka inslag i klartext med absolut socialliberala värden. Den processen pågår och Femklöverns budget i år vidareutvecklar. Äntligen, vågar jag påstå, är vi på rätt väg! Att både kvinnor och män har ansvarsfulla uppdrag gör att olika erfarenheter kommer med i beslutsprocesserna. Det tror jag gynnar medborgarna! Om det är "kvinnokraft" vet jag inte vad det andra skulle var? Kommunalpolitik handlar om hårt slit utan nämndvärda resurser till själva politiken utan bara till den kommunala beslutsprocessen. Inslaget av idealism är stort, arbetsbelastningen hård och förhandlingstekniken finslipas. Bra förändringar sker på riktigt i verksamheterna även om det inte skapar rubriker. Jag är stolt över det som sker i verkligheten genom min med/påverkan ,som definitivt socialliberal Folkpartist, även om jag inte får rubriker på det! Jag tror på att leverera på riktigt och inte jaga mediautrymme. Kanske lite väl idealistiskt men jag står för det! Mer verkstad - mindre snack!

Inga kommentarer: