måndag, augusti 15, 2011

Vad sa jag egentligen? Om en ny fotbollsarena!

Jag sade ungefär att när klubben, styrelsen och laget har fullt upp med spelet så drivs inte arenafrågan lika hårt. Om man hade lett serien och haft en stark ekonomi så hade givetvis tonläget varit ett annat? Alla begriper väl att arenafrågan måste finna sin lösning inom en snar framtid men nu finns det lite mer tid för ett bra slutresultat......

Jag kan aldrig tänka mig att någon idrotts lokalfråga kan beskrivas som "tjat"? Det är inte "tjat" som formar de strategiska besluten som kommunen tar i utvecklingen av Upplevelsestaden, Kunskapsstaden och Hemstaden. Idrotten, och störst är fotbollen sett till antal utövande, är en del av alla tre städerna i Vision 2020!

Känner att jag är på minerad mark i frågan om en ny fotbollsaren kontra renovering av Örjan eftersom idrott ofta väcker starka känslor. Men jag har väl (för att vara politiker) ofta uttalat mig i frågor som jag har en åsikt i spontant fast andra kanske tycker att det inte är min "sak".
Ibland skulle jag kanske vara lite mer politiskt korrekt och inte prata så mycket, därför har det varit svårt att hitta ett tonläge som är jag på den här bloggen utan att gå händelser i förväg.

Alla ska ha respekt för den kommunal beslutsprocessens seghet....ibland är det bra att det går långsamt. Men oftast upplevs det som oehört frustrerande och frågan kring en ny/renoverad fotbollsarena har ältats många mandatperioder och under flera ordförandes insatser.

Ang HBK och en ny fotbollsarena har det varit många turer och många bud, det vet alla inblandade. Jag har uppfattat det hela som att frågan inte har varit mogen från verkssamhetens håll hur man egentligen vill ha det. Olika budskap vartefter ordförandena har skiftat, fullt begripligt. Men ingen annan idrott har fått så mycket tid hos politiken de senaste åren så man kan inte säga att politikerna INTE lyssnar. Hur läget är just idag framgår av Planeringsdirektiven och det är samma syn hos oppositionen. Arbetet kring arenafrågan pågår hos klubben och dialoger sker med kommunens tjänstemän i dagsläget. Allt för att komma fram till en klok, lånsiktig och rimlig investering och lösning.

Inga kommentarer: