söndag, november 11, 2007

Världens mest jämställda land - igen??

Igen har Sverige utsetts till VÄRLDENS MEST JÄMSTÄLLDA LAND? Hur i hela friden ser det då ut i andra länder, hur illa är det att leva som kvinna? I artikeln som redogör för WEF´s ranking på E24 (Svenska Dagbladets näringslivssajt på nätet) finns en del "intressanta" inlägg från läsare. Läs själva och se nivån på debatten bla att: "Total jämnställdhet kommer råda när kvinnor beter sig precis som män. "

Varför skulle det råda jämställdhet när alla gör på det sättet som kallas manligt? På E24:ans sida i fredags när rapporten kommenterades så fanns det en nätfråga som löd: Är det jämställt på din arbetsplats? Svaren var antingen Ja eller Tillräckligt. Hur kan det vara tillräckligt jämtällt? Antingen så är det jämställt , dvs att kön inte spelar roll utan tex kompetens är avgörande. Eller så är det ojämställt! Det finns liksom inte någon "tillräcklig" jämställdhet!!

Rätta mig om jag har fel men så ser jag på det. Jag hoppas och jobbar för att vi ska ha ett samhälle där kön är oväsentligt i förhållande till andra faktorer. Där alla kan jobba med vad de vill och vara med sina barn så mycket de vill. UTAN att det ska vara vanligt/ovanligt i förhållande till vilket kön personen har. Jag känner flera unga pappor som är "huvudföräldern" till sina barn och alltid blir ifrågasatta eller ovanligt hyllade. Samma kommentarer hade varit otänkbara till en ensam mamma.

Usch för gamla unkna fördomar och könsroller! Att vi är världens mest jämtällda land i förhållande till andra länder betyder inte att vi kan luta oss tillbaka och säga att tjejer har det hyfsat bra och borde sluta gnälla. Det är nu det egentliga arbetet börjar att vädra normer och värderingar så att vi kan skapa ett samhälle som passar för framtiden. Gamla könsroller fyllde den funktionen som samhället behövde då. Nu behöver vi dela på vardagens innehåll, dvs jobb och familj för att få det hela att gå ihop.

1 kommentar:

fatima sa...

Ja du! I dag ägnas en hel sida i Hallandsposten åt godisförbudets vara eller icke vara. Jag har bidragit till debatten på min blogg. Jag tycker, som du vet, inte riktigt som du... :-)