lördag, mars 05, 2011

Dagens insikt om vinter

När våren idag äntligen kommit även till Galgberget i Halmstad (nåja, fortfarande några isiga partier kvar på skuggiga delar) insåg jag vad illa jag tycker om vintern! För mig som har hund så han man så klart kläder för alla väder och bara gillar läget året runt i ur och skur. Men idag med mildväder och sol så blir jag påmind om hur det kan vara.......och snart är isen ett minne blott!

Funderar på vad jag egentligen tycker om skidsemestrar och inser att jag inte alls gillar dem! Har nu i flera år haft lätt prestationsångset för att den yngsta inte har fått lära sig att åka skidor som den äldste. Men varje vinter senaste åren har det funnits för många hinder för att komma iväg till fjällen och kanske även lite motstånd. Det jobbiga är tanken på att ge sig iväg med mängder av kläder, ungar och deras grejer, bunkrad mat(om man ska till svenska fjällen med svindyra mataffärer), lång resa, hala vägar, osv.....

När man väl står i backen med rätt kläder efter temperatur på sig och alla har (bekväma i rätt storlek) pjäxor och skidor på så kan det vara rätt härligt. Men då är det alltid någon som tjurar (kan vara jag) över oflyt i åkning, för lite/mycket kläder på, törstig/hungrig, var e de andra i gänget, du åker för fort/för sakta osv........

Nej tacka vet jag stranden! Då har jag inga problem att ha matsäck som räcker till hela stranden, badgrejer i mängder, massa kompisar till ungarna med, litervis med vatten, brassestolar till alla, kaffetermosar, nybakta bullar osv......

Vilken tur att man bor på Bästkusten och har flera mil med stränder att välja på, varje dag hela sommaren!

Inga kommentarer: