måndag, juli 18, 2011

Hallänning, Svensk och Europé! Jag är allt, utan folkdräkt!

Halva mitt liv har jag nu bott i Halmstad, Halland. Mina uppväxtår, de som jag kommer ihåg mest av och som har präglat mig (tror jag) har tillbringats i Stockholm. Jag definierar mig som Stockholmare, från Söder och förorterna Farsta och Huddinge. Men av mina första åtta levnadsår tillbringades faktiskt fem utomlands, i tre olika länder! När vi flyttade hem igen fick jag gå på hemspråksundervisning tillsammans med några chilenska skolkompisar för att underhålla den nyss inlärda spanskan. Jag har fortfarande ett bra uttal även om ordförrådet till vardags är lite ringrostigt. Vi tillbringade ett år i Spanien under mörkaste Franco-tiden. Utanför muren till vår trädgård stod alltid en beväpnad militär för att kolla upp oss "konstiga" utlänningar. Mina minnen är ljusa så han kan inte ha spridit varken rädsla eller obehag.

Lyssnade häromdagen på Sommarpratare Carl Bildt och det var skönt att lämna det kommunala för en stund och bli europée............

Mina tankar vandrade iväg till ovanstående beskrivning och definiering av vad jag egentligen är? Och till frågan om det är viktigt, det står nämligen Född: Oskars församling och Invandrad i mitt personbevis. Mörka strömningar över Europa har nått ända in i Kommunfullmäktige i Halmstad och in i Sveriges Riksdag. Det bruna partiet, med en ledare gestaltad i folkdräkt, gör anspråk på att kunna definiera en "svenskhet"? De spinner på människors rädslor och okunskap i allmänna svep och har inga lösningar på de konkreta politiska frågorna. Men iförd en folkdräkt så ska det på något sätt visa på en "svenskhet"?

För mig som 08:a och förortsböna kan jag säga att folkdräkt - det är för "lantisar" och inte en del av något försök till att visa på en svenskhet! Aldrig att folkdräkter varit på tapeten för mig utom på bilder från midsommarfirande i Dalarna (och från hemslöjdsdamer på Skansen). Folkdräkt manifesterar snarare en bild av "land" i motsats till "stad". Så kliv ur folkdräkten och diskutera de politiska frågorna istället för att fiska efter gamla nostalgitrippar i ett folkhem som aldrig funnits.

I höstens allmänpolitiska debatt i Kommunfullmäktige har jag utmanat den lokala bruna gruppledaren i en jämställdhetsdebatt! Han har problem med radikalfeminister och genuspedagoger, men undrar om han vet vad som är vad och vilket som är värst i sådana fall?

Ser fram emot den här hösten, som Hallänning, här och nu - utan folkdräkt!

3 kommentarer:

Anna Steele sa...

Du är toppen! kram Anna

Anonym sa...

Är din nedlåtande attityd till folkdräkt, folkdräktsbärande och traditioner i allmänhet representativt för FP?

Suzanne sa...

Lite sent att kommentera men jag gör det ändå. Absolut inget emot folkdräkter i sig, snarar tvärtom de är vackra! Men när ett partis företrädare kliver i dem som symbol för något "ursvenskt" och folkhemsaktigt så tycker jag det är fel. Mycket fel!
Så mitt inlägg handlar mer om att jag är svensk och har ingen som helst anknytning till folkdräkter!
Så istället för att klä sig i en lånad dräkt tycker jag att de ska prata politik istället!